poniedziałek, 21 lipca 2014

Jorge Bucay "Pozwól, że ci opowiem...", czyli jak żyć, panie psychoterapeuto

Próbowałam przeczytać książkę Irvina D. Yaloma "Z każdym dniem trochę bliżej". Obiecywałam sobie po niej to i owo. Raz, że autor to bardzo znany amerykański psychiatra i terapeuta, wielki autorytet. Dwa, że pomysł na książkę miał zupełnie unikatowy. Otóż wspólnie ze swoją klientką, początkującą pisarką, postanowili przedstawić przebieg jej kilkuletniej psychoterapii. Każde z nich niezależnie opisało proces terapeutyczny. Potencjał jest.

Niestety, poddałam się przy którejś nastej stronie, bo tłumaczenie okazało się na tyle kiepskie, że jego autorkę może usprawiedliwiać jedynie nagły poród. W Google Translate to każdy umie wrzucić, serio.


Przy okazji zmagań z kalekim tekścidłem nie mogłam wyjść ze zdumienia, że ktoś ma tyle pary, by założyć wydawnictwo (Paradygmat), zrobić sensowną okładkę i promować tytuł, ale książki nie obchodzą go aż tak, by uważnie zredagować tłumaczenie lub zatrudnić innego tłumacza (bo chyba w tym wypadku kosztowałoby to mniej nerwów) i oczywiście tak czy siak zredagować tekst.

Trwałam w zdziwieniu, dopóki nie przeczytałam rozbrajającej wypowiedzi Soni Dragi, że pierwsza wydana przez nią książka (Kochając większą kobietę) odniosła spory sukces, choć były poważne zastrzeżenia dotyczące niechlujstwa językowego. Ale skąd ona miała wiedzieć, że książka powinna mieć redakcję i korektę? No normalnie tego nie wiedziała... Innymi słowy, do odważnych świat należy, co potwierdza olbrzymi i niezaprzeczalny sukces wydawczyni Dragi. Tyle, że ona uczy się na błędach. Ja też - np. raczej już nigdy nie kupię książki z wydawnictwa Paradygmat.

Wydawać by się mogło, że po tych przykrych przygodach porzucę sfery psychologiczne. Ależ skąd! Zaraz sobie zapodałam Bucaya. Też bardzo znany psychiatra i terapeuta, a książka również jest opisem psychoterapii, tyle że fikcyjnej. Nawet potknięcia w tłumaczeniu również występują, ale w sumie niegroźne. O książce postanowiłam sobie porozmawiać z psychoterapeutą Andrzejem Całą. Liczyłam, że będzie troszku wredny dla kolegi po fachu. Niestety wyszła nam dość grzeczna pogawędka, choć padają słowa onanizm, seks i wkurwiać. Zapraszam do lektury na stronie Pracowni Psychoterapii Gestalt "Drzewo".

Moja ocena: 4,5/6
Biblionetka: 4,97/6

Pozwól, że ci opowiem... bajki, które nauczyły mnie, jak żyć / Jorge Bucay ; tł. Ilona Ziętek-Segura ; wyd. Replika, 2013.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz